Hvad er K-vitamin?

K-vitamin er måske ikke den type af vitaminer, som de fleste kender til. Det er måske heller ikke det første vitamin, der bliver nævnt, når man snakke om vitaminer. Når det er sagt, så er K-vitamin et meget vigtigt vitamin for kroppen.

Det er blandt andet afgørende for, at blodet i kroppen kan være i stand til at koagulere. Derudover spiller K-vitamin en vigtig rolle i forhold til at danne vores knogler i kroppen. Ved at indtage den rette mængde af K-vitaminer, kan du undgå at få knogleskørhed. Det er herudover godt at supplere sammen med mælk, da kalk fra mælken gør knoglerne i kroppen stærkere.

K-vitaminer er blandt andet også med til at sikre, at dit blod størkner. Det kan særligt være vigtigt, hvis man skærer sig eller får næseblod. Her er det vigtigt, at blodet selv kan størkne, så det stopper blødningen. Hvis ikke man får nok K-vitamin, vil man kunne opleve hyppigt at få næseblod.

Hvilke forskellige former for K-vitaminer findes der?

K-vitaminer kan du i dag finde i to forskellige former. Du finder dem i dag som Fylikion også kaldet K1-vitamin og som Menakinin, som blandt andet er kendt som K2-vitamin.

Fylikinion vitaminet finder du i de grønne arealer. Det findes blandt andet i planter fra naturen. Fylikinion er et vitamin, der er fedtopløseligt, hvorfor det bliver optaget i tyndtarmen. Her vil kroppen deponere små lagre af fylikinion i leveren. På samme måder finder du lignende depoter i knogle- og fedtvævet rundt i kroppen.

Mekanion, er et vitamin, der bliver dannet i kroppen. Det sker ved, at bakterier arbejder i tarmen.

Hvor findes K-vitamin?

K-vitamin finder du i mange af de grønne grøntsager. Det er særligt de mørkegrønne bladgrøntsager, som har et rigt indhold af K-vitamin. Det er blandt andet avocado, broccoli, kål, spinat og vegetabilske olier.

K-vitamin finder du også i andre fødevarer som du måske hyppigere indtager som f.eks. mejeriprodukter, kød, æggeblommer og frugt. Herudover finder du et mindre indhold af K-vitamin i lever, nyrer og kornprodukter.

Bønner og kikærter kan også bidrage med K-vitamin til kroppen, hvis du får det i større mængder ad gangen. Det kan være i forbindelse med en hovedret som bønnesalat. Ved at få kikærter og bønner som supplement til din mad, vil det give et betydelig mindre indtag af K-vitamin. 

Du behøver blot at indtage halvdelen af det nødvendige K-vitamin til kroppen, da resten er noget kroppen selv kan danne. Det sker ved, at bakterierne i tarmen producerer den sidste halvdel.

Hvor meget K-vitamin er nødvendigt for kroppen?

Kroppen har brug for K-vitamin hver dag. Det er derfor vigtigt at sikre, at du får den rette mængde af K-vitamin gennem dine måltider i løbet af en dag. Her er det anbefalet, at du som voksen mand og kvinde dagligt skal indtage 1 mikrogram per. kilo du vejer. Her er det en fordel at indtage det gennem almindelige måltider, som gennem en sund kost.

Hvad bruger kroppen K-vitamin til?

Kroppen har brug for K-vitamin. Det spiller en ret central rolle i vores blodomløb. Ved at indtage den optimale mængde af K-vitamin, kan du sikre, at dit blod vil størkne. Det kaldes en koagulation, som den danske forsker Henrik Dam opdagede tilbage i 1930’erne.

Det betyder ikke, at hele blodet vil størkne, men at det vil bidrage til at dit blod lettere størkner, hvis du skulle bløde gennem et sår eller ved næseblod. Desuden bruger kroppen K-vitamin til at danne andre brugbare proteiner i kroppen. Disse brugbare proteiner vil styrke knoglerne gennem kalkaflejringen i knoglevævet.

Hvis du er sund og rask, er det yderst sjældent eller aldrig et problem med mangel på K-vitamin. Det er primært patienter, der er blevet behandlet eller er i behandling med antibiotika, der kan opleve mangel på K-vitamin. Det skyldes, at antibiotika dræber tarmens bakterier.

Skriv et svar