Immunforsvaret er en af de ting, som er med til at beskytte og styrke vores helbred. Det er kroppens forsvar mod bakterier og virus. Og det er alfa og omega for, at vi kan opretholde en sund og rask krop.

Gennem den kost vi spiser, får kroppen tilført forskellige vitaminer og mineraler, som hjælper med de mange processer, der sker i kroppen. Det gælder alt fra immunforsvaret, stofskiftet, celledeling m.m.

Vender vi tilbage til immunforsvaret, så spiller selen en vigtig rolle. Lad os kigge nærmere på, hvad selen helt præcist er.

Hvad er selen?

Selen er et mineral, som findes i alle de celler, vi har i kroppen. Vi har den største mængde af selen i vores lever og nyrer, og det er også her, overskydende selen lagres, hvis kroppen får mere, end den har brug for. Derudover findes en anden halvdel af selen i vores muskelmasse.

Kroppen har brug for selen, da den ikke selv kan producere det. Derfor er det også noget, vi skal indtage enten gennem den mad, vi spiser, eller gennem kosttilskud.

Hvorfor har kroppen brug for selen?

Selen spiller en vigtig rolle, når det kommer til immunforsvaret. Her har man fundet ud af, hvordan selen fungerer som en antioxidant, der beskytter vores celler mod at blive ødelagte.

Selen har også vist sig at være vigtig for skjoldbruskkirtlen, som er med til at regulere vores stofskifte. Selen hjælper et enzym med at danne trijodthyronin. Trijodthyronin er et hormon, som er vigtigt for vores stofskifte, og for at det kan fungere normalt.

Selen kan derfor også beskrives som et vigtigt hjælpestof, som skal være tilgængeligt, når kroppen skal forbrænde den energi, vi får gennem mad.

Andre ting som mineralet også hjælper med, er vedligeholdelsen af vores hår og negle. Derudover fungerer det også som et hjælpestof til normal dannelse af sædceller.

Gennem de sidste par år har man også undersøgt, om der kan være en sammenhæng mellem selenmangel og kræft. Man har ikke fundet et entydigt svar endnu, men man har undersøgt sammenhængen. Selen indgår nemlig i mange biologiske processer, der er relevante, når det kommer til kroppens forsvar mod kræft.

Det gælder f.eks. i forhold til at styrke vores immunforsvar. Af den grund har man også undersøgt nærmere, om mangel på selen kan have en sammenhæng med kræftudvikling. Som sagt er svarene ikke entydige endnu.

Hvor får man selen fra?

Selen er som sagt ikke noget, kroppen selv kan producere. Heldigvis, er der gode muligheder for at få dækket behovet gennem vores kost.

Nogle af de fødevarer, som er rige på selen, er bl.a.: Skaldyr, fisk, æg, mælk, kød, lever nyre og paranødder. Selen er også at finde i forskellige grøntsager. Da selen-niveauet i jorden kan variere meget fra land til land, så kan der også være forskel på, hvor meget de enkelte fødevarer indeholder.

I Danmark er niveauet af selen eksempelvis en del lavere, end det f.eks. er i USA, og det har en betydning for de danske grøntsager, korn, mælk og kød. Når det er sagt, så vil især fisk og skaldyr være en god kilde til selen i Danmark.

Har man generelt en sund og varieret kost, så er der alle gode muligheder for, at man får sit behov dækket. Hvis man omvendt er vegetar eller veganer, så er der andre muligheder for, at man kan få behovet for selen dækket.

Der findes forskellige kosttilskud, hvor man kan få en koncentreret mængde af selen, som kan være et godt kosttilskud for at hjælpe kroppen med at få de nødvendige mineraler, den har brug for.

Hvor meget selen skal man have dagligt?

Anbefalingen for det daglige indtag af selen lyder på 60 mikrogram, når man er en mand. For kvinder lyder den daglige anbefaling på 50 mikrogram – hvis man dog er gravid eller ammende, så må indtaget gerne være på de 60 mikrogram.

Når man ser på den gennemsnitlige dansker, så er indtaget omkring de 47 mikrogram dagligt.

Kan man mangle selen?

Får man ikke dækket det behov, som kroppen har for selen, så kan der opstå forskellige mangelsymptomer.

I Kina observerede man i en periode, hvordan især børn og kvinder i den fødedygtige alder fik Keshan sygdommen. Det var en sygdom, der ramte hjertemuskulaturen. I dag er denne sygdom ikke længere særlig udbredt i Kina, efter befolkningen fik selentilskud.

En anden mangelsygdom der kan opstå, er Kashin-Becks sygdom. Her kan kombinationen af jod- og selenmangel give udfordringer med misdannelser af led og knoglerne op til leddene.

Den sidste sygdom man også har observeret, er Kretinisme. Det er en sygdom, som både kan ses ved jod- og selenmangel. Kretinisme er en stofskiftesygdom.

Mangler man generelt selen, kan et godt supplement til kosten være kosttilskud. På den måde kan det være nemmere at regulere, om kroppen får det, den har behov for.

Kan man få for meget selen?

For at man overhovedet kommer i nærheden af for meget selen, skal man indtage omkring 36 gange mere, end hvad der er anbefalet som den daglige dosis. Der skal dog en del til, for at man rammer denne dosis.

Nogle af symptomer der kan opstå, er hvidløgsånde, træthed, udfordringer med føleforstyrrelser i arme og ben, fortykkelse af ens negle, at huden bliver irriteret, rødme og smerter ved og omkring hjertet.

Alle disse symptomer vil ofte opstå, hvis man over en længere periode har indtaget for meget selen. Her kan symptomerne opstå, hvis kroppen har fået en selenforgiftning.

Skriv et svar